Saturday 16 September 2017

Change

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”
[Ar ra'd:11]

Nak berubah ke arah yang lebih baik, atas diri masing2.. jika ada usaha, ada la perubahan. Jika taknak sampai bila pn takkan berubah.. tp bagi aku untuk seseorang berubah jd lagi better, sokongan dari semua pihak mesti ada. Kadang kita x sedar, dengan kata-kata kita tu saje boleh membunuh seseorang. 

Contoh seorang hamba Allah ni melakukan satu kejahatan.. seteruk-teruk kejahatan sekalipun jika dia betul2 bertaubat dan berubah, dia paling mulia dari orang yg pandang serong dan sinis. Manusia tak pernah lari dari kesilapan. So, x salah untuk kita cuba tolong someone yg cuba ubah diri dia jd lebih baik. Think positives always.. dont think negatives. Dan aku jenis yang lebih suka fikir dan dengar dari semua pihak dan baru judge tp kadang aku lagi prefer untuk tidak judge. 

People do a lot of mistakes in their life. Xde manusia yg sempurna. Tak salah bantu someone untuk berubah.. jgn sbb dia buat silap or dosa besar, kau anggap dia ahli neraka. Jauhi dia, anggap dia jijik. Yes, maybe aib dia kau tahu tp sedar tak Allah lindungi aib kau. Kalau andai kata Allah bukak aib kau. Kau rasa ada org nk baik dengan kau. Tapi manusia lebih suka pandang yg ada dpn mata dari fikir benda sebaliknya. Lebih suka su'u dzan (bersangka buruk) dari husnu dzan (bersangka baik), lebih suka pandang serong.. just do goods to people. Equality even pendosa sekalipun. Jgn anggap kita ahli syurga sbb belum tentu lg dgn riak dan takabur. 

Aku pon manusia pendosa.. yg setiap hari cuba untuk jadi lebih baik..

No comments:

Post a Comment